Menu

10 filmów, które powinien zobaczyć każdy marketingowiec

Autor Jakub Zahurský Jakub Zahurský

Byliśmy kilka razy w kinie w ostatnim czasie i wybraliśmy 10 filmowych propozycji idealnych dla każdego marketingowca. Sprawdźcie, które filmy już obejrzeliście, a które jeszcze przed wami!

Filmy są nie tylko źródłem rozrywki. Mogą także dostarczyć trochę wiedzy, a w razie potrzeby nawet motywacji. Marketingowcy mogą znaleźć takie produkcje, przy których będą się dobrze bawić, przypomną sobie początki w branży, zidentyfikują się z problemami bohaterów, a także odnajdą motywację i odkryją nowe perspektywy. Spójrzmy na te najciekawsze realizacje, którym według nas powinien dać szansę każdy, kto jest zainteresowany marketingiem lub reklamą.

1. Dziękujemy za palenie

Pod tą chwytliwą nazwą kryje się dobrze znany wątek, który przynosi cenne uwagi dla marketingowców. Głównym bohaterem filmu jest lobbysta działający w imieniu firmy tytoniowej. Ta oczywiście chce, by jak najwięcej ludzi paliło papierosy, co nie jest wcale takie łatwe. Film pokazuje, jak główny bohater stara się uczynić palenie bardziej „cool”. Tak bardzo wczuwa się w swoją pracę, że na Dzień Ojca przychodzi do szkoły podstawowej swojego syna i próbuje przekonać jego kolegów i wychowawczynię, że palenie w sumie jest takie złe. Oczywiście nie chcemy uczyć dzieci palić, ale ten film pokazuje, jak ludzie są podatni na wpływy sprytnego marketingu.

2. Niedościgli Jonesowie

Akcja filmu rozgrywa się na nowobogackich przedmieściach jednego z miast w Ameryce. Pewnego dnia wprowadza się tam rodzina idealna: mama, tata, córka i syn. Wydają się być perfekcyjną amerykańską rodziną. Mają drogie auta, drogie ubrania, a do tego wszystkiego są szczęśliwi – przynajmniej na pierwszy rzut oka. Wkrótce jednak okaże się, że nic nie jest takie, jakim się wydaje. Członkowie rodziny to w rzeczywistości aktorzy, którzy dostali się na przedmieścia za pośrednictwem firmy marketingowej. Po co? Oczywiście po to, aby wspierać sprzedaż luksusowych produktów. Ich zadaniem jest wpłynąć na swoich zamożnych sąsiadów, by zapragnęli tych samych luksusów.

Film świetnie ukazuje, jak działa umysł ludzi, którzy są stale pod wpływem swego najbliższego otoczenia. To właśnie otoczenie zazwyczaj wywiera na nas presję kupowania rzeczy, nie my sami.

3. Szef

Świetny film, który pokazuje wartość marketingu na portalach społecznościowych. Nie zniechęcajcie się nazwą, która przywodzi na myśl kulinarne show. Głównym bohaterem jest mężczyzna, który traci pracę szefa kuchni w restauracji. Z pomocą swego syna, biegłego w nowoczesnych technologiach, rozpoczyna karierę jako kierowca ciężarówki z jedzeniem. Syn zaznajamia go z np. z tajnikami Twittera. Używa także geotargetowania, by dotrzeć do konsumentów w konkretnym obszarze.

4. Fakty i akty

Film jest satyrą polityczną, w której hollywoodzki producent (Dustin Hoffman) stara się odwrócić uwagę opinii publicznej od prezydenckiego seksualnego skandalu, w czasie wyborów prezydenckich. Dlatego tworzy fikcyjny konflikt, który nagra w studio filmowym. Film pokazuje nam po raz kolejny, jak łatwo możemy uwierzyć w sfabrykowane kłamstwo, które sprytnie przekażą nam media. Ciekawostką jest, że wkrótce po ekranizacji filmu został ujawniony romans Billa Clintona z Moniką Lewinsky, a z wydarzeniem tym mocno konkurowały zdjęcia z bombardowania w Iraku.

5. Glengarry Glen Ross

Akcja filmu rozgrywa się w biurze nieruchomości, którego właściciel organizuje wewnętrzny konkurs dla członków zespołu sprzedaży. Ich zadaniem jest sprzedać bezwartościowe ziemie w ciągu jednego dnia. Zwycięzca otrzyma luksusowa nagrodę, a przegrany – wypowiedzenie. Z filmu można wyciągnąć kilka lekcji. Na przykład:

• Zawsze chodzi o kontakty
• Nie wszystkie kontakty są sobie równe
• W dobie mediów społecznościowych uczciwość jest najsilniejszą bronią
W filmie występują znakomici Al Pacino, Kevin Spacey, Alec Baldwin i Jack Lemmon.

6. 99 franków

Ta satyra na reklamę pokazuje okrutną rzeczywistość branży reklamowej. Głównym bohaterem jest Octave, który pracuje jako kreatywny w prestiżowej agencji reklamowej w Paryżu. Ma prawie wszystko, o czym marzy. Pewnego dnia, podczas prezentacji dla klienta, doznaje olśnienia, a jego misja przestaje mieć sens. Zwalnia się z agencji i wchodzi na zupełnie nową ścieżkę. Film przeniesie was w mroczne zakamarki branży reklamowej.

7. Sztuka reklamy

Dokument „Sztuka reklamy” to hymn na cześć reklamy. Film ukazuje prawdziwe legendy branży reklamowej. Opowiadają oni o tym, jak doszli do podstawowych idei, z których wyrosły takie marki jak Nike, Volkswagen czy Apple. Dokument oddaje rozwój reklamy od 1960 roku do dziś.

8. Kandydat

Słowacki film z jednej strony parodiuje branżę marketingową. Z drugiej strony, po raz kolejny pokazuje, jak dzięki brutalnej manipulacji można dosłownie stworzyć zwycięzcę wyborów, których w „normalnych okolicznościach” nie miałby najmniejszych szans. Właściciel agencji reklamowej otrzymuje duże zlecenie, w ramach którego musi zrobić z przeciętnego biznesmena prezydenta.

9. Roztargniony

Tę propozycję filmową przedstawiamy, by oderwać się trochę od codziennych czynności w reklamie czy marketingu. Pierre Richard wciela się w rolę wariata, który rozpoczyna pracę w agencji reklamowej. Dla nikogo chyba nie będzie zaskoczeniem, że to właśnie jego charakter w reklamie przyniesie wielki sukces. Jest to satyra na społeczeństwo konsumpcyjne, w którym pojawia się wiele fantastycznych reklam.

10. Czeski sen

Czeska klasyka. „Czeski sen” to dokument, który sami twórcy opisujł jako pierwsze czeskie reality show. Cała fabuła obraca się wokół przygotowania kampanii reklamowej na otwarcie nowego hipermarketu, który tak naprawdę nie istnieje. Kampanię przygotowywała agncja Mark/BBDO. Efektem kampanii był tłum trzech tysięcy bardzo zmotywowanych ludzi, którzy zgromadzenia na parkingu czekali na otwarcie supermarketu. Po ich odkryciu, że chodziło tylko studencką akcję filmową, tłum podzielił się na dwie części. Jedna połowa potępiła i skrytykowała całe przedsięwzięcie. Druga chwaliła pomysł i uświadomiła swoją podatność na sugestie.

Trudno jest stworzyć uniwersalną listę filmów. Ocena to rzecz wielce subiektywna. Mamy nadzieję, że podzielicie się z naszymi waszymi ulubionymi produkcjami, których nie umieściliśmy w naszym zestawieniu.

LÍBIL SE TI ČLÁNEK? POŠLI HO DÁL, PROTOŽE SHARING IS CARING!

27.05.2016

Komentáře